مدیر عامل آسیاتک در نشستی با موضوع تجربیات ملی و بین المللی رگولاتوری تاکید کرد: «تا زمانی که رگولاتورهای بخش های مختلف با هم به یک جمع بندی نرسند، مسائل و مشکلاتی که وجود دارند از بین نمی روند...
بورس24 - مدیر عامل آسیاتک در نشستی با موضوع تجربیات ملی و بین المللی رگولاتوری تاکید کرد: «تا زمانی که رگولاتورهای بخش های مختلف با هم به یک جمع بندی نرسند، مسائل و مشکلاتی که وجود دارند از بین نمی روند.»
اولین نشست از سلسله نشست های فناوری با عنوان «به سوی تنظیم گری نسل ۵، تجربه های ملی و بین المللی» سه شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
مهندس محمدعلی یوسفیزاده در این باره توضیح داد: «ما چیزهایی در حوزه ارتباطات نیاز داریم که در بانک مرکزی به آن توجهی نمیشود. برای مثل اگر به فکر اقتصاد پلتفرمها و اپراتورها بودیم، دایرکت دبیت را مدیریت میکردیم یا تضادی که در حوزه مدیریت ترافیک بین رگولاتور صداوسیما و رگولاتور ارتباطات وجود دارد، حل می شد.»
به گفته او مادامی که رگولاتورها برای تسهیل سرویسدهی و بالارفتن کیفیت سرویسدهندهها و ارتباطدهندهها فکری نکنند، بخش خصوصی ناچار است وقتی را که باید صرف توسعه شود صرف این چالشها کند.
در استراتژی های کوتاه مدت چالش داریم
مهندس یوسفیزاده درباره سایر چالشها نیز گفت: «ما در نبود و یا عدم بهروز رسانی رهنگاشت فناوری و ارتباطات چالش داریم برای مثال ما اگر میدانستیم پهنباند موبایل در فلان تاریخ میآید تمرکز خود را روی ADSL نمیگذاشتیم. درواقع رهنگاشتی از ورود آن نداشتیم.»
او همچنین ادامه داد: «خصوصیسازی ما بایستی تخصصیتر شود و رویکرد نیاز به تغییر دارد. ارتباطات انگار در لحظه از آب و گاز نیز واجبتر شده؛ بنابراین اپراتورها وظیفه سنگینی برای پاسخگویی به این نیاز دارند. اپراتوری با ترکیب سهامداری مناسب قادر است رضایت عموم مردم را جلب کند. برای از بین بردن نارضایتی قیمتگذاری دستوری و پایین راه چاره نیست.»
مهندس یوسفیزاده همچنین بیان کرد: «درخواست ما از ابتدا این بود که عرضه و تقاضا تعرفهها را تعیین کند. وقتی اقتصاد اصلاح شود نتیجهاش توسعه و رقابت سالم است.»
بخش خصوصی امکان نوآوری ندارد
به گفته او چالشهای موجود امکان نوآوری را از بخش خصوصی میگیرد. «ما هنگام ورود تکنولوژی آن را تحلیل نمیکنیم و زمانی به سراغ آن میرویم که برایمان تهدید باشد.»
مدیرعامل آسیاتک ادامه داد: «در دنیا زمانی که اینترنت از بستر ثابت به موبایل تغییر کرد، بستر ثابت را تقویت کردند تا موبایل بتواند رشد خود را ادامه دهد. اما در کشور ما چنین نیست چون تکنولوژیها را بهموقع تحلیل و بررسی نمیکنیم.»
او با اشاره به اینکه رگولاتور ما باید هدفگذاری و سیاستگذاری کند، تاکید کرد: «رگولاتوری ما باید نقش R&D داشته باشد. نه اینکه با رگولاتور سر پرونده مشترکان یا و شکل تحویل مستندات بجنگیم. بخش اعظم نظارت رگولاتور درگیر اپراتورهایی است که کمتر از ۱۰ درصد سهم بازار را دارند. پولی که باید برای تحقیق و توسعه (R&D) صرف شود، صرف نگهداشت تکنولوژیهای منسوخ شده میشود.»
او همچنین در راستای کاستیهای رگولاتوری ارتباطات تصریح کرد: «در حوزه 5G ما الان فرکانس مناسب در اپراتور ها نداریم. قرار است فرکانسی را به مزایده بگذارند که تحقیقات آن در سال ۹۸ انجام شده است. بر اساس همان مدل هم به سمتی میریم که اپراتورهای غالب، غالبتر میشوند. درحالیکه در دنیا چنین نیست. تکنولوژی 5G هم باید به شبکه ثابت اضافه شود.»
ارزش بازار صنعت ICT حفظ نشده است
مهندس یوسفیزاده در ادامه گفت: «رگولاتور ما نتوانسته ارزش بازار را احصا کند. اگر مخابرات را با یک فروشگاه زنجیرهای حاضر در بازار سرمایه مقایسه کنیم ارزش مخابرات با بیش از ۱۲ هزار مرکز تلفن و ساختمان ۵۰ همت است در حالی که ارزش آن فروشگاه زنجیرهای که کمترین میزان ملک و دارایی ثابت را در تراز خود دارد ۵۵ همت است؛ حال بماند ارزش تکنولژی و شبکه و مشتریان و برند و. ... . ما در این صنعت متخصصان فنی داریم اما اقتصاددان نداریم. ما باید بتوانیم ارزش این بازار را حفظ کنیم. درواقع اپراتورهای ما برای توسعه مالی راهی و دانشی جز دریافت وام ندارند در حالی که انواع ابرازهای درست تامین مالی باراز سرمایه هم وجود دارد. اگر بازار ما ارزش مناسب خود را داشت ضمن حل این مشکلات کارشناسان حوزه ناچار به کارکردن در اپراتورهای دست چندم دیگر کشورها نبودند.»
این نشست به همت دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد و صادق عباسی شاهکوه و حسین فلاح جوشقانی، روسای اسبق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و حسن شانهساززاده، رئیس هیئت شاتل از دیگر سخنرانان آن بودند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.